مقالات

چطور یک سنسور بازتابی ساده بسازیم ؟

چطور یک سنسور بازتابی ساده بسازیم ؟

در این مقاله کوتاه درباره طرز کار LDR و چگونگی ساخت یک سنسور بازتابی ساده یاد می گیریم که در برخی ربات ها برای تشخیص موانع نزدیک قابلیت استفاده دارد . ساده ترین روشی که می توانید با آن یک سنسور غیرتماسی بازتابی بسازید با استفاده از ۲ قطعه ارزان و دم دستی به نام LDR و LED است . اگر با LED آشنا نیستید بهتر است با مقدمات الکترونیک آشنا شوید و این نوشته خیلی به شما کمکی نمی کند اما اگر با LDR آشنایی ندارید خیلی سریع با طرز کار آن آشنا شوید . نمودار زیر شیوه کار LDR را به خوبی نشان می دهد .

مقاومت عادی که روی آن نوارهای رنگی است را حتما دیده اید . کار مقاومت چیست ؟ سخت کردن عبور جریان . LDR دقیقا همین کار را می کند. ولی شیوه کارش متفاوت با مقاومت های کربنی است . LDR نسبت به نور حساس است واگر به شیارهای روی آن نور بتابد الکترون ها (جریان) آسان تر از آن عبور می کنند . ولی در تاریکی مثل یک کلید بسته می شود و جریانی از آن رد نمی شود . می توان نام دیگر LDR را قفل نوری جریان یا چیزی شبیه به این هم گذاشت . جالب است نه ؟

نمودار طرز کار ldr

طریقه ساخت سنسور:

حالا قرار است به کمک این قطعه و یک LED معمولی یک سنسور بازتابی بسازیم . البته این سنسور خیلی ساده فقط برای فواصل نزدیک قابل استفاده است و برد خیلی زیادی ندارد . مثلاً هر وقت یک گربه از پاگرد در خانه شما عبور کند و نزدیک این سنسور برود شما سیگنالی دریافت خواهید کرد که می توانید آن را به یک بازر وصل کنید یا هر بلای دیگری سر آن بیاورید .
اگر نور LED به LDR برسد مقاومت درونی LDR کم می شود . به محض اینکه مانعی سر راه نور قرار بگیرد LDR مقاومتش زیاد می شود . برای ساختن این سنسور سطوح جنس مختلف را تست کنید . ما نیاز به سطحی با بازتاب مناسب داریم که نور را به LDR به خوبی بازتاب دهد .

شکل lDR

باید بین دو قطعه یک مانع قرار بگیرد که نور پخش شده از منبع نور (LED) از کناره ها به LDR نرسد . صفحه بازتابنده نیز جلوی هر دو را کامل بگیرد که عملیات بازتاب درست صورت گیرد .

پکیج کردن سنسور بازتابی ساده

مشاهده توضیحات LDR در فروشگاه

مشاهده LED ها در فروشگاه

یادتان باشد که مقاومت محدود کننده جریان را به LED وصل کنید که نسوزد . این هم شماتیک مدار ساده این سنسور بازتابی تشخیص مانع . این سنسور دست ساز نهایت تا فاصله ۲ تا ۳ سانت را تشخیص می دهد . ایده جالبی است اگر به جای یک LED ساده نورانی از یک منبع نور نقطه ای دوربرد مثل لیزرهای اسباب بازی استفاده کنید تا برد بیشتری داشته باشید . می توانید آزمایش کنید و نتیجه را برای ما بفرستید .

شماتیک مدار سنسور ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *