پرسش و پاسخ, علمی و فنی

انتخاب منبع تغذیه مناسب ، چگونه ؟

در بین مشتریان در چند ماه گذشته و به ویژه در دوره برگزاری مسابقات یکی از سوالات مکرر دوستان در خصوص انتخاب منبع تغذیه مناسب با جریان کافی برای انواع ربات های مدل و مسابقاتی است . مثل ربات جنگجو و یا فوتبالیست که قرار است علاوه بر موتور های اصلی حداقل یک موتور اضافه هم به منظور حرکت محرک سوم یا پنجم جهت ضربه زن توپ یا ابزار جنگنده ربات هم تغذیه کند .

اغلب مشتریان ما نیاز به آداپتور هایی در حدود ۲ آمپر معادل ۲۰۰۰mA دارند . تا این جا صورت مساله این است :

یک ربات دارم با ۳ یا ۵ موتور گیربکس که با باتری عادی ضعیف کار می کند نیاز به آداپتور ۲ آمپر دارم .

اما ما ترجیح می دهیم با توجه به اینکه آداپتور های مناسب برای استفاده در زمین مسابقات که از نوع ترانسی هستند (نه سوئیچینگ) بیشتر تا ۱ آمپر نامی یا حدود ۰.۸ آمپر واقعی جریان خروجی دارند و آداپتور ۲A خصوصاً از نوع ولتاژ متغیر خیلی متداول نیست بنابراین ، شما دوست عزیز صورت مساله را تغییر دهید .

صورت مساله جدید :

چطور می توانم مصرف رباتم را پایین بیاورم تا از نظر انتخاب منبع تغذیه (باتری ، آداپتور و …) محدود نباشم و هزینه بیشتری متحمل نشوم ؟

با طراحی مدار الکترونیکی بهینه تر و انتخاب قطعات با مصرف پائین تر .

مثلاً موتور هایتان را عوض کنید و سعی کنید از موتور های با مصرف جریان کمتر بهره ببرید . حتی همین آرمیچر های ساده اسباب بازی نیز انواع بسیار مختلفی داشته و انواع کم مصرف آن با پر مصرف بسیار متفاوت است . مثلاً آرمیچر های ۸۰۰ تومانی ساده پرمصرف چیزی حدود ۱ آمپر مصرف دارند در حالی که همین مدل آرمیچر از نوع با کیفیت نهایتاً حدود ۰.۴ آمپر مصرف می کنند .

پس انتخاب موتور مناسب هم برای چرخ ها گزینه مهمی در مصرف ربات محسوب می شود . فقط به فکر تامین باتری بزرگ تر ، آمپر یا آمپر ساعت بالاتر ، ظرفیت بیشتر نباشید . بخش اعظم توانایی و دانش و مهارت شما در ساخت ربات یا هر وسیله الکترونیکی دیگری به بهینه سازی مصرف وسیله باز می گردد .

پس در ساختار ربات خود تجدید نظر کنید و از زاویه جدیدی به تغذیه نگاه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *