مقالات

مدرس هستم … + فیلم

مدرس هستم

مدرس هستم ، برای انتخاب محصول آموزشی نیاز به راهنمایی دارم .

اگر به تازگی تصمیم به راه اندازی کلاس یا آموزشگاه رباتیک را گرفته اید به شما تبریک می گوییم . چرا که انتخاب هوشمندانه ای برای چشم انداز آموزشی موسسه شماست . رباتیک یک مسیر آموزشی نسبتاً کامل و همه جانبه در اختیار شما می گذارد تا بتوانید از همه لحاظ برنامه آموزشی خود را جذاب و هیجان انگیز نمائید .

خوب می دانید که برای هر کاری باید دلایل موجهی وجود داشته باشد . اول از همه خود شما باید نسبت به کاری که انجام می دهید تردیدی نداشته باشید بلکه اطمینان کامل کسب کنید که راه درستی را برگزیده اید . پس اولین پرسش باید این باشد : چرا رباتیک ؟

همیشه با چرا شروع کنید

طبق تحقیقات مشترکی که انجمن آزاد “کمیته مهندسی رباتیک” و یکی از سازمان های دولتی در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ در زمینه گسترش و توسعه رباتیک در سراسر ایران داشتند ، در مقایسه با سرگرمی های دیگر رباتیک همه جانبه تر بود .

حوزه رباتیک به دلیل :

داشتن فضای مسابقات (Competition) ؛

پوشش کار گروهی و ارتقاء مهارت های بین فردی (Team Work Soft Skills) ؛

دارا بودن تحرک و کار دستی و عملیاتی (Practical Performance) ؛

رقابت (Competition) ؛

ماجراجویی به دلیل کشف راه حل های تازه برای مسائل و تحریک کنجکاوی (Problem Solving) ؛

ایجاد و افزایش اعتماد به نفس به دلیل گره خوردن آفرینش با هویت اصلی و اساسی انسان (کودک و نوجوان) (Self Confidence) ؛

توانمند سازی به دلیل گذراندن دوره های آموزشی در زمینه های فنی الکترونیک ، مکانیک و برنامه نویسی (Hard Skills) ؛

تنوع (Diversity) به دلیل گستره بسیار وسیع قطعات ، ابزارآلات ، ادوات و سازه های خلاقانه و مبتکرانه ؛

حوزه آموزشی برگزیده ای است که همه پارامتر های لازم را برای جایگزینی با سایر فعالیت ها در اوقات فراغت داراست . بلکه بهترین گزینه جایگزین برای سرگرمی های غیر هدفمند و حتی مخربی است که آسیب های متعددی را نیز بر دوش خانواده ، مدرسه و جامعه می گذارد .

خودتان مقایسه کنید ، به نظر شما کدام یک از حوزه های آموزشی کامل تر از رباتیک است ؟ زبان ؟ نقاشی ؟ سفال گری ؟ فوتبال ؟

تقریباً هیچ حوزه مهارتی وجود ندارد که همه موارد را یکجا در خود داشته باشد و تا این اندازه متنوع باشد . البته لازم است حتماً یادآور شویم که اگر یک کلاس رباتیک به درستی اداره نشود می تواند تمام جذابیت این موضوع را زیر سوال ببرد. و اذعان می کنیم که مربی مهم ترین و کلیدی ترین نقش را در مفید واقع شدن یک مجموعه آموزشی بازی می کند .

اهمیت برگزاری کلاس های رباتیک

حالا سوال بعدی این است که چطور و چگونه ؟ برای برگزاری یک دوره یا کلاس آموزشی رباتیک چه باید کرد ؟ بهتر است بطور جدی به محتوا فکر کنید . اگر محتوای خوبی برای ارائه کردن نداشته باشید قادر به رقابت نخواهید بود . King of Content پادشاهی محتوا . چیزی که این روزها زیاد می شنویم . اگر محتوا ندارید و با یک مشت مفاهیم خام دست و پا شکسته در حال کار هستید بدانید شما کمر همت بسته اید تا یک موضوع و حوزه جالب و پر از فضای کار را با دستان مبارک خود خراب کنید و همه دانش آموزانتان را نسبت به آن دلزده کنید . لطفاً دست نگه دارید . مکث کنید و درباره محتواهای آموزشی خود بازنگری جدی داشته باشید .

ویژگی یک محتوای خوب چه چیزهایی است ؟

  • دربردارنده جذابیت های بصری باشد ، مثل عکس ، فیلم ، تصاویر متحرک ، کتابچه تمرین و …
  • شامل مسائل فنی آموزنده مناسب مقطع سنی که شما با آن کار می کنید باشد.
  • حتماً از نظر روان شناسی رشد با مقطع سنی مورد نظرتان تطابق داشته باشد.
  • هدفمند باشد و ساخت یک مورد مشخص که مساله معینی را حل می کند را برای دانش آموز تعریف کرده باشد.
  • در طی مسیر آموزشی قابلیت ارتقاء مهارت های فنی و عملیاتی را در دانش آموز ایجاد کند.
  • متناسب با بهره هوشی های مختلف در یک کلاس ، پویایی و انعطاف لازم را دارا باشد.
  • مدون و برنامه ریزی شده باشد.
  • از ابتدای شروع کلاس ها به صورت یک برنامه یکپارچه قابل ارائه باشد.
  • قابل ادامه پیدا کردن باشد.
  • قابلیت سطح بندی آموزشی داشته باشد.
  • پیش نیازهای آموزشی هر مرحله مشخص باشد.
  • ابزارها و قطعات هر قسمت مشخص شده باشد.

بعد از محتوا نوبت به مربی می رسد . یک مربی حتی اگر یک معلم فرهنگی باشد با آموزش چیز دیگری می شود . آموزش شیوه ارائه محتواها با متد آموزشی درست و از پیش بررسی شده می تواند تاثیر کلاس های شما را دو چندان کند . معلم هایی که به تکنولوژی آموزشی ، روان شناسی ، فنون اداره کلاس و … از این قبیل مسلط هستند ارجحیت بیشتری برای همکاری دارند .

مربی هایی که علاقمند به حوزه های فنی مثل برنامه نویسی ، الکترونیک و مکانیک هستند یا در این رشته ها تحصیلات دارند نیز اولویت بالاتری دارند . در کنار همه این ها گزینه علاقمندی به تدریس چشمک می زند و مهم ترین گزینه در انتخاب مربی است .

اما حالا نوبت به سوال آخر است .

چه چیزی ؟

جواب این سوال را مستقیم از ما بپرسید . اینکه با چه چیزهایی این کار را انجام دهید .

حدود ۱۰ سال است که در زمینه فروش قطعات رباتیک فعالیت داریم و بیشتر از آن در حوزه تولید محتوا با همین موضوعات کار کرده ایم و همچنین فعالیت هایی در حوزه ساخت و تولید پروژه ای رباتیک و تولید محصولات کمک آموزشی این حوزه . در طول این مدت محصولات جدیدی به بازار آمدند. و یکی یکی خود را در بین دانش آموزان و مربیان جا کردند . خیلی از آن ها هنگام ورودشان حتی نظر خود ما را هم جلب نکردند. ولی کم کم دیدیم در یک مقطع سنی خاص و یا قشری خاص می تواند بازار خوبی داشته باشد .

انواع مختلفی از متریال هستند که با آن ها سازه های مکانیکی برای ساخت بدنه ربات تولید می شوند . قطعاً برای سنین زیر ۱۳ – ۱۴ سال که هنوز برای کار با بعضی ابزار و در آوردن مدل های پیچیده آمادگی ندارند. و بیشتر مونتاژ و ساخت با قطعات پیش تولید شده. توصیه می شود استفاده از این قطعات رایج تر است. و خود ما هم پیشنهاد می کنیم علاقمندان بالای ۱۴ سال با ابزارکاری بدنه ربات خود را بسازند .

اما بخش الکترونیک ربات بستگی مستقیم به محتوای شما دارد . هم می شود از قطعات خام استفاده کرد هم از ماژول ها . سال ها پیش وقتی می خواستم الکترونیک و برنامه نویسی مدارهای الکترونیکی را یاد بگیرم اساتید ما از سختی های کار میکروپروسسورهایی مثل ۸۰۵۱ می گفتند و اینکه قدیم تر ها داخل این تراشه ها کدهای اسمبلی می زدند تا یک مدار را کنترل کنند .

زمان ما AVR ها آخرِ دنیای الکترونیک و کنترل بودند . شاخ تر از PIC ها و کاربردی تر هایشان پیک ها بودند که از خانواده PIC ها و تولید میکروچیپ (Microchip) بودند مورد توجه دانشجوها بودند .

اما امروز بعد از چند سال که از تولید ماژول ها و خانواده های مختلفی از تیپ مدارهای Groove می گذرد. رسته های مختلفی از ماژول های Embed یعنی مدارهای آماده ای که گستره وسیع تری از آدم های علاقمند تا متخصصین می توانند از آن ها استفاده کنند و طعم خوش کار برنامه نویسی و کنترل مدارات الکترونیکی را بچشند بیشتر شده است .

در حال حاضر خانواده محصول Raspberry و Arduino رایج ترین ماژول های کاربردی در کشور ما هستند که طراحی یکپارچه ، انعطاف پذیر و استاندارد شده دارند و به راحتی از بچه های کم سن و سال تا متخصصین حرفه ای می توانند با نرم افزارها و کامپایلرهای مختلف در آن کد بنویسیند . ماژول هایی مثل آردوینو انقدر رایج و متدوال شده اند که شرکت AutoDesk هم پس از نرم افزارهایی مثل SolidWorks ، Catia و … اقدام به تولید نرم افزاری سه بعدی برای تست مدارهای Arduino نموده است .

امروز دیگر یادگیری الکترونیک مثل گذشته سخت نیست . البته آردوینوها و رسپبری ها و دیگر ماژول های مشابه بیشتر این امکان را به ما داده اند که بدون درگیر شدن در کارکرد پیچیده قطعات و ریز شدن در جزئیات الکترونیک بیشتر به کنترل ربات ها و دست ساخته های خود بپردازیم .

برای آشنایی بیشتر با خانواده آردوینو می توانید از دیتاشیت ترجمه شده برد مرکزی یا اصلی UNO در لینک :  انواع بردهای آردوینو (Arduino)  استفاده کنید .

خانواده برد های آردوینو

آموزش الکترونیک

برای آموزش الکترونیک می توانید از کتاب های موجود در بازار برای تهیه مفاهیم و مطالب آموزنده و غنی سازی محتواهای خود کمک بگیرید .

منابع اینترنتی هم گزینه مناسبی هستند و انقدر مطالب جالب زیاد است که تا ماه ها هم می توانید فقط به گردآوری و طبقه بندی آن ها بپردازید .

شما باید مفاهیم اساسی الکترونیک را برای بچه ها ساده سازی کنید . به خنده دار ترین شکل ممکن هر قانونی را توصیف کنید . مثلاً برای یادگیری جریان و ولتاژ تصاویر کمیک خوبی در اینترنت وجود دارد . می توانید خلاق تر باشید و تصاویر خاص خودتان را ابداع کنید . دست به کار شوید .

برای تامین قطعات الکترونیک و مکانیک اگر قصد انتخاب دارید از صفحه اول سایت و دسته بندی ها کمک بگیرید . مقطع سنی فراموش نشود . ما برای اینکه شما راحت تر تصمیم بگیرید برای هر خانواده محصول مشخص شده یک کلیپ آموزشی معرفی مختصر و مفید ساخته ایم. که با دیدن آن ها می توانید کلیت شیوه کار آن ها را به خوبی متوجه شوید . برای مثال برای آشنایی با قطعات نت روبیک از صفحه اول سایت :

 

سازه های مکانیکی پلاستیکی
سازه های نت روبیک
سازه های ربات فلزی
بدنه ها و قطعات پلی کربنات رباتیک
ماژول آردوینو
سری جدید سازه های رباتیک

 

همان طور که می بینید ، دومین شکل آبی رنگ مربوط به معرفی محصولات نت روبیک است . و هم چنین سایر قطعات و خانواده محصولات .

در بخش های بعدی این مقاله کامل تر خواهد شد و درباره محتواهای درسی و ویژگی های جزئی تر یک محتوای جذاب و خوب در زمینه آموزش مسائل علمی و فنی مهندسی بیشتر می نویسم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *