Constructivism نگاهی به نظریه ساختارگرایی ژان پیاژه
در این مقاله به بررسی و بازنگری در نظریه Constructivism ژان پیاژه می پردازیم . این نظریه درباره شیوه های یادگیری افراد است . این نظریه می گوید افراد با تجربه کردن چیزها و اتفاقات ، فهم و درک خود را از جهان پیرامون می سازند . وقتی با چیز جدیدی آشنا می شویم ابتدا باید آن را با تجربه ها و دانش و اطلاعات قبلی خود ارتباط دهیم . در این موقع شاید چیزهایی که بر آن ها باور داشتیم را تغییر دهیم یا به تجدید نظر در آن ها بپردازیم و یا اینکه آن اطلاعات جدید بی اهمیت به نظر برسد. و از آن ها صرف نظر کنیم . در هر صورت ما آفریننده دانش خودمان هستیم و پازل ذهنی خودمان را بر این مبنا کامل می کنیم . برای این منظور باید:
- بپرسیم ؛
- کشف کنیم ؛
- و آن چه را که می دانیم ارزیابی کنیم .
در یک کلاس درس دیدگاه مبتنی بر نظریه ساختار گرایی پیاژه می تواند منتج به روش های تدریس مختلفی شود . اما این روش ها حتما باید متشکل از روش های تجربی مثل آزمون ، آزمایش کردن ، حل مساله در دنیای واقعی و چیزهایی از این دست باشد . آموزگار هم به عنوان عضوی از یک تیم یادگیری به دانش آموزان اجازه و فرصت تجربه کردن و ایجاد پیوند بین دانسته های قبلی و جدید را بدهد. و یافته های بچه ها را درک کند و مسیری برای رسیدن آن ها به آنچه در دنیای علم و واقعیت حقیقت دارد راهنمایی کند .
در یک کلاس ساختارگرا :
- دانش آموزان بر خلاف تصور خیلی معلمین تخته های خالی نیستند که دانش و اطلاعات معلم روی آن ها نوشته شود . آنها با دانش ، ایده ها و ادراکات قبلاً تدوین شده به موقعیت های جدید یادگیری آمده اند . این دانش قبلی ماده اولیه دانش جدیدی است که آنها ایجاد می کنند .
- شخصی که درک جدیدی از یک مفهوم را برای خود ایجاد می کند دانش آموز است نه معلم .
- راه را با تأمل بر تجربیات دانش آموزان باز کنید و آن ها را رهبری کنید . معلم به ایجاد موقعیت هایی کمک می کند که دانش آموزان احساس امنیت کرده ، سوال بپرسند و روی روند خودشان تأمل کنند .
- دانش آموزان درباره فعالیت ها تأمل می کنند. و در گروه های مشارکتی درباره ادراکات و فهم خود از مسائل با هم تعامل می کنند .
- فعالیت اصلی در یک کلاس حل مساله هاست و آموزش با طرح مساله شروع می شود .
- دانش آموزان ایده هایی دارند که بعداً آن ایده ها می توانند برای توضیح تجربیات جدید نامعتبر ، نادرست یا ناکافی باشند . این ایده ها گام های موقت در جمع آوری دانش هستند .
- یادگیری دانش آموز محور است نه معلم محور .
- دانش آموزان یاد می گیرند که چطور یاد بگیرند ؟
- از اکتشافات بین رشته ای استفاده و استقبال می شود .