مقالات

آموزش برنامه نویسی به کودکان. چرا؟

آموزش برنامه نویسی به کودکان

در این فرصت قرار است شما را همراه خود کنیم تا ببینیم اصلاً آموزش برنامه نویسی به کودکان چه فایده ای دارد ؟

این همه کلاس و کتاب و آموزش های آنلاین و تلاش برای طراحی و ساخت ابزارهای مختلف که در تاریخچه آموزش برنامه نویسی به کوکان مفصل بررسی کردیم برای چه ؟

شاید اینجا بهتر است بگوییم که چرا نباید به کودکان برنامه نویسی یاد داد ؟ برنامه نویسی فقط یک شغل یا یک علم نیست ، برنامه نویسی هنر است ، برنامه نویسی یعنی بهتر فکر کردن ، یعنی هوشمندانه‌ تر زندگی کردن . اگر اصول برنامه نویسی را به خوبی فرا بگیرید احتمالاً زندگی مرتب و با نظم‌تری را خواهید داشت .

۹ دلیل برای اینکه بچه ها باید برنامه نویسی یاد بگیرند :

  • ۱.برنامه نویسی به کودکان مهارت حل مسئله یاد می‌دهد ؛

مهارت حل مساله کودکاناولین دلیل آموزش برنامه نویسی به کودکان یادگیری حل مسئله است . همه‌ ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در طول روز بارها با مشکلات مختلف روبرو می‌شویم گاهی خود را می‌بازیم . گاهی قوی هستیم و طوری در برابر آن‌ها  می‌ایستیم و راه حلی برای آن‌ها  پیدا می‌کنیم که دیگران نیز سعی می‌کنند مثل ما باشند .

یکی از فواید برنامه نویسی کودکان این است که آن‌ها  یاد می‌گیرند که مسائل را حل کنند نه اینکه از آن‌ها  فرار کنند . کودک شما طوری تربیت می‌شود که برای مشکلات راه حلی پیدا کند یا حتی آن ها را بسازد. چون از اولین نکات برنامه نویسی همین است . مهندسین نرم افزار را تصور کنید ، آن‌ها  همیشه درگیر خطا‌های مختلف کامپایلر هستند (چیزی که کد شما را تجزیه و تحلیل می‌کند) آن‌ها  با صدها هشدار و خطا طرف هستند که چاره‌ای جز برطرف کردنشان ندارند. و گاهی اوقات باید برای خطا‌ها راهی بسازند همچنین  آن‌ها  می‌آموزند که چگونه مانند مهندسین نرم افزار از ریاضی برای راه حلی خلاقانه و منطقی استفاده کنند .

  • ۲.برنامه نویسی کودکان را به چالش می‌کشد و به  آن‌ها  کمک می‌کند که انعطاف پذیرتر و با اراده‌تر باشند ؛

هر مشکل یا چالشی چیزی برای یاد دادن به ما دارد . تمام کسانی که بیشتر در زندگی موفق بوده‌اند مشکلات بیشتری داشته‌اند . وقتی کودکان در برنامه نویسی شکست می‌خورند (برنامه ی آن‌ها  خطا دارد) و دوباره سعی می‌کنند مسلماً چیز تازه‌ای یاد می‌گیرند.  به خطا‌ها دقت کنید مثلا شما یک خطا دارید که باید خط چهارم را طور دیگری بنویسید . خوب شما تا وقتی این روش جدید را یاد نگیرید نمی‌توانید خطا را رفع کنید و به برنامه نویسی ادامه دهید. 

این نشان می‌دهد که در زندگی هر شکستی یک فرصت است برای یادگیری بیشتر . شما آنقدر سعی می‌کنید و دوباره سعی می‌کنید تا برنامه اجرا شود و یاد می‌گیرید که بااراده بودن بهترین مسیر برای رسیدن به موفقیت است .(پشتکار کودکتان بیشتر می‌شود)

یکی از بزرگترین دلایل آموزش برنامه نویسی به کودکان همین مساله است . تقویت اراده از مباحث بسیار مهم تربیت کودک است. توجه داشته باشید که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در مدارس شروع به آموزش برنامه نویسی به کودکان می‌کنند. آن‌ها  به خوبی درک کرده‌اند که این کار چه فوایدی دارد و کودکی که از ابتدای زندگی یاد می‌گیرد که هر مشکل و شکستی هدیه‌ای است برای یادگرفتن و بهتر زندگی کردن. پس او می‌تواند کشورش را بهتر بسازد و به جای فقط شکایت کردن از وضع موجود قدم مثبتی برای تغییر بردارد. (اگر در کشور ما هم به این مسائل توجه شود کودکان برای آینده کشور مفیدتر خواهند بود.) چرا که کامپیوتر یا ربات به شکایت کردن هیچ عکس العملی نشان نمی دهد !

  • ۳.برنامه نویسی به کودکان تفکر را می‌آموزد ؛

زمانی استیو جابز خالق اپل گفت که “برنامه نویسی به انسان فکر کردن را یاد می‌دهد” او راست می‌گفت. واقعاً برنامه نویسی می‌تواند به ما فکر کردن را آموزش دهد. یک برنامه نویس مجبور است که درست فکر کند(برای کمتر خطا داشتن) و البته متفاوت بیندیشد . شما یک راه حل برای نوشتن برنامه پیش می‌گیرید اگر راه حل خوب نبود یا کامل نبود. یک راه حل دیگر و باز هم همین تکرار می‌شود تا زمانی که برنامه بدون هیچ مشکلی  اجرا شود.

پس شما یاد می‌گیرید که همه جوانب را در نظر بگیرید یا به همه راه‌ها و ابعاد مساله فکر کنید . تصور کنید این روش را در زندگی در پیش بگیریم خوب ما توانمندتر خواهیم بود و با درنظر گرفتن تمام جوانب(خوب فکر کردن) مسلماً بهتر عمل خواهیم کرد.

در برنامه نویسی کودکان مجبور هستند که یک مشکل بزرگ را تا حد امکان بشکنند(به مشکلات کوچکتری تقسیم کنند) و در نهایت با یک روش موثر مشکلات کوچکتر را حل کنند. این مغز را به بهتر فکر کردن مجبور خواهد کرد . برنامه نویسی کودکان مزایای ذهنی زیادی دارد که مهم ترین آن‌ها  همین تقویت فکر کردن است . حتی در دین اسلام می‌گویند که یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است .  اگر کودکان شما خوب فکر کردن را به جای قضاوت کردن یاد بگیرند در آینده فردی موثرتر خواهند بود .

  • ۴.خلاقیت کودک شما افزایش می‌یابد ؛

یکی دیگر از دلایل آموزش برنامه نویسی به کودکان رشد خلاقیت آن‌ها در این مسیر است . کودک شما یاد می‌گیرد که برای حل مسئله یک روش جدید را امتحان کند تا نتیجه بگیرد. و آنقدر این کار را تکرار می‌کند که به بهترین نتیجه برسد یا کوتاه ترین راه را برای اجرای یک برنامه بیابد. در این مسیر ذهن او خلاق‌تر خواهد شد . آن‌ها  فرصتی می‌یابند برای طراحی چیزی که کاملاً برای خودشان است و اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت. چون برنامه نویسی کودکان راحت است.(آنها با زبان های گرافیکی سروکار دارند.) و با هر بار ساخت برنامه‌ای جدید بیشتر به خودشان می‌بالند ، علاوه بر اینکه بیشتر احساس مفید بودن و پیشرفت می‌کنند .

ضمناً انجام هر کار مفیدی احساس پیشرفت و مفید بودن را در انسان زنده خواهد کرد. و با این احساس انسان می‌تواند بجای مصرف کننده بودن ، فردی خالق و با عزت نفس در جامعه باشد .کودک نخبه تفکر منطقی

  • ۵.برنامه نویسی آینده است ؛

اینکه در حال حاضر تکنولوژی بر دنیا سلطه دارد چیزی است که همه آن را می‌دانند. یکی از مهم ترین دلایل آموزش برنامه نویسی به کودکان همین است . بیشتر مشاغل موجود در آینده به برنامه نویسی مربوط خواهند بود . حتی مشاغل زیر شاخه اینترنت اشیا، . کودک شما علاوه بر مهارت‌های بالا که گفتیم می‌تواند در آینده شغل خوبی داشته باشد . 

به علاوه اینکه این شغل را هم در کودکی آموخته و از آن زمان به آن علاقه مند گشته و در سال‌های بعد که زمان ظهور بیش از پیش رباتیک و اوج هوش مصنوعی و مسائلی این چنین است هر کسی که برنامه نویسی را بداند موفق‌تر و یا دست کم بروزتر است . از دلایل یادگیری برنامه نویسی کودکان آینده‌ی بهتری برای  آن‌هاست. برای اینکه برای پذیرش شرایط تکنولوژی در آینده آمادگی بیشتری داشته باشند .

  • ۶.عدم وجود نخبگان برنامه نویسی و رباتیک ؛

این یک حقیقت است که در کشور ما یا حتی دیگر کشور‌ها کسانی که بتوانند بگویند واقعا برنامه نویسی خوب و حرفه‌ای هستند به ندرت پیدا می‌شود. (در حالی که نیاز جامعه روز به روز بیشتر می‌شود) طبیعی است که در حوزه برنامه نویسی کودکان اصلا چنین چیزی وجود ندارد و نخبگان صنعت نرم افزار افراد زیادی نیستند. حتی می‌گویند که نخبگان علم رباتیک هنوز به دنیا نیامده‌اند.(یا هنوز کوچکتر از آنی هستند که در جامعه نقشی را ایفا کنند.)

پس اگر فرزند شما از کودکی به برنامه نویسی علاقمند شود احتمال این که در آینده یکی از نوابغ این صنعت باشد بسیار است. و می‌تواند آینده‌ کشور خودمان باشد . یکی از دلایل مهم آموزش برنامه نویسی کودکان همین است که می‌توانند آینده سازان هر کشوری باشند .

  • ۷.برنامه نویسی به کودکان یاد می‌دهد که چگونه از ریاضی لذت ببرند ؛

لذت بازی کردن کودکاناز دیگر دلایل یادگیری برنامه نویسی توسط کودکان این است که اکثر آن‌ها  از ریاضی ترس دارند و نمی‌توانند با ریاضی کنار بیایند. اما در هنگام برنامه نویسی که آن‌ها  با ریاضی برخی از مشکلات برنامه خود را برطرف می‌کنند یا مجبور به محاسبه هستند بیشتر کاربرد ریاضی را تجربه کرده و از آن لذت می برند. و بعد از مدتی می‌توانند ریاضی را دوست داشته باشند یا حتی در آن پیشرفت کنند .

یکی از علومی که در کنار دانستن زبان انگلیسی در برنامه نویسی کودکان به کمک برنامه نویس می‌آید علوم ریاضی است . اگر شما ریاضی خوبی داشته باشید سریع تر به جواب بسیاری از روش‌های ساخت یک برنامه می‌رسید . ریاضی به منطق وابسته است و یکی از الزامات یک برنامه نویس خوب توانایی فکر کردن به روش منطقی است . در برنامه نویسی کودکان این تفکر منطقی هم رشد می‌یابد .

  • ۸.برنامه نویسی برای کودکان لذت به همراه دارد ؛

دیگر دلیل یادگیری برنامه نویسی کودکان این است که علاوه بر تمام موارد بالا کودک شما سرگرم می‌شود و لذت خواهد برد . برنامه نویسی با وجود پیچیده بودن مخصوصاً برای کودکان کار بسیار لذت بخشی است . چون زبان های برنامه نویسی کودکان بسیار ساده هستند و البته لذت بخش تر. کودک شما علاوه بر اینکه تمام مهارت‌هایی را که شرح دادیم کسب می‌کند یک هدیه لذت بخش و سرگرم کننده را هم دریافت می‌کند . دغدغه‌ی بسیاری از والدین همین است که کودک وقت خود را چگونه می‌گذراند و صد البته اینکه کنجکاوی خودش را چگونه رفع می‌کند. برنامه نویسی کودکان راه حلی برای رفع کنجکاوی آن‌ها  درباره‌ بسیاری از سوالات مربوط به تکنولوژی است و شما مطمئن خواهید شد که وقت کودکتان هدر نمی‌رود .

  • ۹.تفکر انتقادی ؛

برنامه نویسی یا همان برنامه نویسی کودکان نوعی از تفکر و دیدگاه را می‌آموزد که بسیار به تفکر انتقادی شبیه است. و باعث تقویت این نوع تفکر در انسان می‌شود . در حالت کلی تفکر انتقادی یعنی فکر کردن به شیوه روشن و بدون ابهام . یعنی درست فکر کردن نه صرفاً احساساتی تصمیم گرفتن . یعنی تمام شواهد و استدلال‌ها را جمع آوری کنید و سپس به قضاوتی بی طرفانه بنشینید . 

اگر شما یک برنامه نویس خوب را در اطراف خود می‌شناسید به شما قول خواهم داد که او چنین تفکری را در خود دارد . برنامه نویسان واضح‌تر فکر می‌کنند. (یا حتی بهتر است بگوییم بیشتر فکر می‌کنند.) آن‌ها  دلایل و مشاهدات منطقی را باور دارند و به دنبال نتیجه‌ نهایی از فکر کردن که همان حل مساله هست می‌گردند . در حالی که با قضاوت نادرست و یک طرفه انسان فقط دچار خطا و شکست خواهد شد . برنامه نویسی کودکان این مزیت را داراست که در کنار تمام دلایلی که عنوان شد این نوع تفکر را پرورش خواهد داد و از نظر روانشناسی ویژگی فوق العاده‌ای محسوب می‌شود .


منابع :

https://codewizardshq.com
https://runstem.com
http://primotoys.com
https://teachyourkidscode.com
https://codakid.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *