مقالات

با آردوینو دنیای خودت رو بساز !

با آردوینو دنیای خودت رو بساز !

آردوینو ((Arduino نام یک سخت افزار Open Source یا متن باز است. که به همراه یک نرم افزار توسط شرکتی به همین نام در دنیا توسعه داده شده است . شما می توانید با این محصول به سادگی به دنیای برنامه نویسان الکترونیک و رباتیک وارد شده. و کنترل ربات ها و ماشین آلات خود را با سطح کمتری از دانش الکترونیک و برنامه نویسی و با زبان ساده تری به دست بگیرید .

آردوینو تنها یک ماژول یا یک کیت ساده و تنها نیست ! آردوینو نام فامیل یک خانواده از محصولات نسبتاً جدید در دنیای رباتیک و کنترل است. که اعضای دیگری هم دارد . تعداد زیادی از ماژول ها و کیت های تکمیل کننده پروژه ها نیز به همین نام تولید می شود. که امکان ساخت و طراحی پروژه های کاربردی پیچیده تر و کامل تری را برای کاربران و دوستداران خود فراهم آورده است .

از جمله ماژول های مکمل آردوینو (برد اصلی) که به آن ها شیلد نیز گفته می شود . ماژول یا شیلد L298 برای کنترل موتور ، شیلد LCD ، شیلد کنترل دما ، شیلد سون سگمنت ، شیلد دات ماتریکس و تعداد بی شمار دیگری را می توان نام برد .

آردوینو UNO برد اصلی و رایج تر این خانواده محصول است که مغز اصلی پروژه هاست. و برای بستن مدارهای پیچیده تر شیلد های دیگر را به این برد متصل کرده. و از طریق چیپ قابل برنامه ریزی موجود روی آن می توانید کلیه تجهیزات متصل شده را برنامه ریزی و کنترل کنید .

چرا با آردوینو ساخت ربات ساده تر شده است ؟

در گذشته حدود ۴ الی ۵ سال پیش ، علاقمندان به الکترونیک و رباتیک می بایست برای آموزش و یادگیری بخش کنترل و برنامه ریزی ربات های خود درگیر برنامه نویسی آی سی هایی می شدند که به آن ها میکروکنترلر می گویند . میکروکنترلر همچنان که از نامش پیداست یک خانواده از آی سی ها یا chip (تراشه) هایی هستند. که یک کامپیوتر یا پردازنده دیجیتال را در قلب کوچک خود جای داده اند . وقتی شما کدی می نوشتید پردازنده آن ها را اجرا می کرد . این بخش کار تقریباً در خانواده Arduino مشابهت دارد . اما بخش سخت ماجرا اتصال مدارها و قطعات مختلف به این تراشه ها بود .

مثلاً برای داشتن یک سیستم کنترل دمای ساده شما باید دانش نسبتاً خوبی در زمینه سنسورهای کنترل دما ، مدار واسطه اتصال سنسور به میکروکنترلر ، بخش آنالوگ به دیجیتال تراشه های میکروکنترلر و … در اختیارتان بود. تا بتوانید این پروژه را بسازید و برنامه ریزی کنید . اما امروز می توانید خیلی ساده تر با حجم زیادی از محتوای منتشر شده و استاندارد و همسان سازی شده که توسط کاربران و مصرف کنندگان آردوینو در سطح دنیا در اینترنت وجود دارد یک ماژول کنترل دما بخرید. و آن را مطابق راهنمایی ها و اطلاعات پایه ای تر و ساده تر به برد مرکزی آردوینو وصل کنید. و برنامه ای بنویسید که بتواند کنترل دما را به یک محرک (Actuator) مثل پنکه یا کولر بدهد .

از این ساده تر هم شده است !

این همه سادگی نه تنها وحشتناک نیست بلکه لذت بخش است . وقتی یک نوجوان که در دهه ۵۰ خورشیدی کیت های الکترونیکی را با هویه لحیم کاری می کرد. و کلی لذت می برد و در همان سنین فرصت داشت تا بفهمد آیا به رشته های فنی حوزه مکاترونیک رباتیک الکترونیک یا مکانیک علاقمند است یا خیر.

در دهه ۹۰ با این شکل رنگ عوض کرده است که نوجوان امروزی می تواند با داشتن چند برد آردوینو به تکنولوژی نزدیک تر از قبل شود واقعاً فرصت بی نظیری است .

تعداد زیادی نرم افزارهای برنامه نویسی (IDE) تولید شده اند که زبان های برنامه نویسی نوشتاری را به شکل گرافیکی بازتولید کرده اند . بی نظیر تر از هر چیز ! یعنی شما دیگر حتی نیاز ندارید برنامه را بنویسید . بلکه تنها کافی است با کنار هم قرار دادن شکل های گرافیکی برنامه را مثل یک بازی بسازید !

این همه تحول در صنعت آموزش رباتیک جای تبریک و خوشحالی دارد . ابتدا افراد زیادی که در حوزه الکترونیک و کنترل مشغول بودند نسبت به حضور آردوینو و بردهای مشابه جبهه گیری کردند . درست است تنبلی خاصی در استفاده از این بردها نهفته و مستتر است ، اما اگر به فواید آن حتی در ساخت و راه اندازی پروژه چه در مرحله تست چه در نهایی سازی نگاه کنیم می توانیم کمی از تعصب خود به شیوه های معمول قبلی کم کرده و نگاه خود را تغییر دهیم .

برای دیدن محصولات این خانواده می توانید از اینجا مشاهده کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *