عموماً پس از ارسال بسته های سفارش مشتری یک شماره پیگیری به شکل ایمیل یا پیامک (sms) به شماره همراه مشتری ارسال می گردد . در هر یک از سیستم های ارسال کالا به یک شیوه باید پیگیری صورت پذیرد .

تیپاکس : شماره پیگیری بسته های شرکت خصوصی تیپاکس شماره رسید ارسالی بسته است که دارای 3 نسخه شامل نسخه فرستنده ، گیرنده و شرکت تیپاکس است . پس از دریافت این شماره پیگیری می توانید با شماره تلفن شعب تیپاکس محل سکونت خود تماس گرفته و از وضعیت بسته خود مطلع شوید . معمولاً طبق تجربه نیازی به تماس نبوده و بسته های تیپاکس به موقع رسیده و به گیرنده تحویل داده می شوند .

نمونه قبض تیپاکس

باربری : شماره پیگیری در باربری که معمولاً با عنوان بیجَک از آن یاد می شود ، شماره ای است که در قبض بارنامه که حاوی اطلاعاتی مثل وزن بسته ، تعداد بسته ها ، محل تحویل ، هزینه ها و ... است درج می گردد . باربری های معتبر که از شهری به شهر دیگر متفاوت است معمولاً عملکردی مشابه تیپاکس دارند و کمتر نیاز به پیگیری بسته از طریق تماس و اعلام بیجک دارند . اما باربری های نامعتبر ، بخصوص اتوبوسرانی که طبق تجربه ما و مشتریانمان به شدت ضعیف عمل کرده اند بهتر است سریعاً مورد پیگیری قرار گیرند ، چرا که معمولاً انبار از دادن بسته خودداری کرده یا به علت سهل انگاری انباردار بسته ها دیر ارسال می گردند و هزینه نگهداری در انبار را چه هنگام دریافت از فرستنده و چه هنگام رسیدن به مقصد روی فاکتور حمل و نقل می کشند . فروشگاه ما پس از تجربیات ناموفق و بی مسئولیتی های مکرر و خارج از اخلاق مداری باربری های پایانه های مسافربری و اتوبوسرانی ها بدون درخواست مشتری هرگز با این روش اقدام به ارسال بسته نمی کند و در صورت انتخاب این سرویس تمام پیامدها به به عهده مشتری خواهد بود ، که این پیامدها شامل گم شدن بسته ، دیر رسیدن ، ارسال اشتباه به شهر های دیگر ، باز شدن بسته و ... است . شماره پیگیری قبض زیر همان شماره بارنامه است که برای پیگیری وضعیت باید با شماره تلفن روی قبض و سپس بخش انبار تماس بگیرید .

نمونه بیجک باربری

پست پیشتاز : این سرویس هم یک کد رهگیری طویل دارد که با استفاده از سامانه رهگیری مرسوله های پستی قابل پیگیری می باشد ، این کد در تصویر زیر با عبارت شناسه مشخص شده است .

نمونه رسید پست پیشتاز